Utworzono: niedziela, 08, listopad 2020

Trzy Kopce Wiślańskie- czyli młodzieżowy wypad w góry

Jesienią góry serwują każdemu wędrującemu złotą paletę kolorów przebarwiających się liści, które dodają uroku szczytom. Tłumy opuszczają górskie szlaki i można cieszyć się widokami i niezmąconym spokojem.

Początkiem jesieni Polskie Towarzystwo Kulturalne Oddział w Raciborzu zorganizował dla młodzieży wyjazd w Beskidy. Ten dzień był dobrym czasem na górską wyprawę. Młodzi ludzie przy opiece wolontariuszy, szukający odpoczynku w ciszy, pozytywnych wrażeń i przygody, rozpoczęli wędrówkę z centrum Brennej, gdzie wchodząc na zielony szlak, chcieli osiągnąć cel - Trzy Kopce Wiślańskie. Szlak prowadzi obok Parku Turystyki i wyciągu narciarskiego. Wędrując w małych grupach oprócz czasami trudnych i męczących podejść, na młodzież czekały również niespodzianki czyli zadania integrujące i rozwijające grupę. Umilało to również czas całodziennej wyprawy.

Trasa biegła przez Horzelicę, zdobyty został najpierw szczyt Starego Gronia. Piękne widoki rozciągające się z polan podszczytowych zachwycały wszystkich wędrujących: dolinę Hołcyny i Brennicy, pasmo Błotnego, Skrzyczne, Równicę oraz pasmo Stożka i Czantorii. Ze Starego Gronia, gdzie znajduje się wieża widokowa, młodzież ruszyła w kierunku Trzech Kopców Wiślańskich, skąd następnie był kierunek Wisła. Cała trasa miała ok. 17,5 km długości.

Poniższe wypowiedzi młodych piechurów nakreślą częściowo charakter całej wyprawy.

Dzień wycieczki nie zapowiadał się zbyt pomyślnie pogodowo. Było bardzo chłodno, a deszczowe chmury od rana wisiały nam nad głowami. Jednak ta ponura pogoda nie była w stanie zepsuć naszych nastrojów i planów wycieczkowych. Wyruszyliśmy. Już pierwsze podejście wycisnęło z nas siódme poty, ale nie poddawaliśmy się, wciąż motywując się nawzajem do dalszej wędrówki. Mimo sporadycznych problemów z ustaleniem dalszej drogi (bo tak trenowaliśmy naszą orientację w terenie i samodzielność), w końcu dotarliśmy na Stary Groń. Widok był niesamowity i nawet otaczająca nas mgła nie była w stanie go przyćmić. Również powrót upłynął nam w radosnej atmosferze rozmów oraz opowieści. Wyjazd w góry to najlepszy sposób, żeby się poznać i przyjemnie spędzić czas.

Marta z Jastrzębia - Zdroju

Początkiem jesieni, miałam możliwość pojechać na wycieczkę w góry z grupą młodych, aktywnych ludzi. Nasza wędrówka zaczęła się w Brennej i tam miała się skończyć. Planowaliśmy przejść trasę około 15 km. Było nas całkiem sporo, ale podzieliliśmy się na mniejsze grupy i ruszyliśmy, mimo że zaczął padać deszcz.

Po drodze każda grupa miała do wykonania kilka zadań. Pierwszym było znalezienie 7 różnych liści i dopasowanie ich do gatunków drzew. Z pozoru trudne zadanie, ale poszło nam całkiem sprawnie. Większym problemem było dla nas kolejne zadanie, czyli wymyślenie nazwy naszej grupy. Pomysłów było mnóstwo – śmieszne, dziecinne, takie, które od razu odrzuciliśmy. W końcu zdecydowaliśmy się na nazwę: Wyśmienita Śmietanka, bo byliśmy po prostu wspaniałą śmietanką towarzyską.

W czasie drogi deszcz nie pozwalał o sobie zapomnieć i żeby mniej zmoknąć, chowaliśmy się pod drzewami. Z innymi grupami ustaliliśmy, że na szczycie Stary Groń zrobimy sobie wspólną przerwę. Wyśmienitym Śmietankom ta trasa zajęła trochę więcej czasu niż innym grupom i doszliśmy jako ostatni. Zjedliśmy kanapki, napiliśmy się herbaty, zebraliśmy siły i zmieniliśmy plany.

Po odpoczynku ruszyliśmy dalej. Pogoda się polepszyła i schodziło się nam znacznie szybciej niż wchodziło pod górkę. Po drodze zajęliśmy się kolejnymi zadaniami. Tym razem mieliśmy zrobić sobie wspólne zdjęcie. Z tym nie mieliśmy żadnego problemu, wręcz przeciwnie, zrobiliśmy sobie całą sesje zdjęciową. Po kolejnych godzinach wędrówki najbardziej nam przeszkadzały mokre buty, ale nikt nie narzekał, cały czas się wspieraliśmy. Zmęczeni i głodni doszliśmy w końcu do Wisły – Śmietanki znowu na końcu. Tam usiedliśmy we włoskiej restauracji, każdy zamówił sobie zasłużoną pizzę i opowiadaliśmy przygody ze szlaku. A humory wszystkim dopisały.